Argassi, Griekenland

De zon komt op, maakt de morgen wakker

27 september 2017 - Argassi, Griekenland

Laatste dag hier op Zakynthos. Al voor zeven uur sta ik buiten om de zonsopgang live mee te maken. De grijsbebaarde nachtportier checkt even wie daar ‘s ochtends vroeg al door zijn hal loopt. In het zwembad trekt iemand zijn baantjes. Op het strand staan de lege stoelen netjes in het gelid. Het strand is aangeharkt.

Boven de Peloponnesos kleurt de lucht van donkergrijs naar een palet aan pastelkleuren. Het silhouet van de bergen steekt er prachtig tegen af. Twee lege bootjes dobberen op de zee vlak voor het strand. In de verte nadert de veerboot van Kefalonia. En dichtbij en heel ver weg, tot op het vasteland, brandt er hier een daar en lichtje. Wat een gouden momenten om mee te maken!

Ik loop het strand verder af, voor de andere hotels langs en hier en daar maak ik een foto. En ondertussen denk ik terug aan gisteravond: het min of meer formele afscheid tijdens de dagsluiting, waarin reisleider en deelnemers elkaar, en deelnemers onderling, elkaar toegesproken hebben. Een klein souvenir van mij hoort er dan bij. De deelnemers hebben mij verrast met een royale gift en een heel bijzonder souvenir, waarvan ik na huiskomst in NL verder verslag zal doen. Beloofd!

De afscheidsborrel bij Gusto is een succes.

Nog een laatste ontbijt hier en dan is het tas inpakken geblazen.

Om 13.30 uur worden we wederom bij Gusto verwacht (wij hebben de micro-economie bij Gusto wel aardig vlotgetrokken…..) voor een warme maaltijd, wat die zal er vandaag anders bij inschieten. De acht portie moussaka zijn al besteld, want ‘mama’ maakt er per dag maar 20, en ook hier geldt de ijzeren wet van de economische logica: op=op. De rest neemt wat anders.

Wat er vandaag verder gedaan zal worden? Waarschijnlijk nog wat zwemmen, zonnen en wandelen. Om kwart over vijf vanmiddag worden we opgehaald met de bus, om naar het vliegveld te gaan. Onze vlucht (CND392) staat gepland voor 20.00 uur Griekse tijd, wat betekent dat we volgens Schiphol rond kwart voor elf (NL-tijd) zullen landen, maar volgens mij maakt er hier toch ergens iemand een rekenfout en moeten we al voor tien uur (NL-tijd) de grond aantikken. Van mij mag het. Kortom, ophalers in NL: hou de gegevens op de website van Schiphol in de gaten!

Dat was het voor vandaag – het grote inpakken gaat beginnen.

p.s.deelnemers: hoe vaak hebben we niet spontaan gezongen over de Tienduizend Redenen tot Dankbaarheid? Daarom speciaal voor jullie een link naar dit nummer op YouTube https://www.youtube.com/watch?v=KeVjB-SXqwU . Als het goed is, is het rechts in het menu van deze blog terug te vinden. Zing thuis nog eens mee, laat je bemoedigen en herinner je al die mooie momenten van deze reis.

1. Sijmen:
    27 september 2017
    Het was een mooie vakantie, de herinnering blijft in elk geval. Goede thuisreis allemaal.