Zaterdag 16 september- Lassithi en Knossos

16 september 2023 - Luchthaven Iraklion, Griekenland

Daar gaan we (11 deelnemers plus ikzelf) weer, op excursie. Volgens mij heb ik nog nooit eerder een reis geleid die zo vol activiteiten zit, als deze. 'Normaal' zit er altijd wel een rustdag tussen de excursiedagen, maar deze groep is onstuibaar. Na de jaren waarin het excursieaanbod op een heel laag pitje stond, kunnen ze nu weer helemaal los gaan. Eigenlijk komen we dagen tekort. Hallo, Beter Uit, valt er nog iets te regelen??

Vandaag gaan we eerst richting de Lassithi Hogvlakte en bezoeken het klooster van Kyra, een pottenbakkerij, de grot van Zeus, Tzermiado om te lunchen, en een olijfoliefabriek. Bus uit-bus in-bus uit-bus in (88 x). Of zoiets.

De stoppen dreigen door te slaan bij een stel Britten (?) als er ineens eens iemand op 'hun plek blijkt te zitten. Zouden ze extra voor deze excursie hebben betaald?

Waar gewandeld kan worden, houdt mijn groepje rust. Ze hebben de wandeling van gisteren naar het folkloremuseum c.q. de Imbroskloof nog in de benen.

En dan gaat het richting de archeologische opgravingen van het paleis van Knossos. Sinds mijn eerste bezoek in 1985 ben ik een aantal keren geweest en het blijft me mateloos boeien. Soms is het even goed kijken waar de originele resten uit de Minoïsche tijd (3000 v Chr) eindigen en de reconstructie uit de 20e eeuw begint, maar al met al krijg je een prima beeld van hoe dit imposante paleis eruit gezien zou kunnen hebben.

Panos, onze gids van vandaag geeft ons een korte uitleg van hoe het Lineair-B (door de Myceners gebruikt en geënt op het Lineair-A)  ontcijferd is. Tot op heden is het oudste in Europa bekende schrift, het doir de Minoërs gebruikte Lineair-A nog steeds niet ontcijferd.

Knossos is ook de plaats waar de geschiedenis en de mythologie elkaar ontmoeten en met elkaar verweven zijn.

Op de app heb ik ze vanochtend al bijgepraat over het mythologische verhaal over Knossos, koning Minos, de Minotaurus, Theseus en Ariadne.

Kortom: Knossos:  voor de één een kleine beproeving omdat de interesse ergens anders ligt en voor de ander een langgekoesterde wens die uitkomt. En voor hoe rest iets ertussenin.

Overweldigd door alle indrukken gaan we weer terug naar het hotel, waar ons - als het goed is- een 21e eeuw diner wacht en dito bed.

Het was een stralende dag!

1. Annelies:
    16 september 2023