Internetperikelen...... donderdag 7 september

7 september 2023 - Aposelemis, Griekenland

Of ik goed geslapen heb? Ik heb geen flauw idee. Om half 11 ging het licht uit en om 8 uur ging het weer aan. Knock out dus, na zo’n eerste mega-lange dag.
Lekker ontbijten op het terras, wat een heerlijkheden allemaal. Mocht iemand hier omkomen van de honger, dan is het zijn eigen schuld. Zelf houd ik het maar bij mijn beproefde recept: griekse joghurt met honing en fruit.
En dan weer An dei Arbeit! Onder een bewolkte hemel, met opkomende rollende donkere wolken vanuit het zuid-oosten loop ik met een groot deel van de groep mee richting het centrum van Chersonissos. Chersonissos is bij velen bekend vanwege de niet zo fraaie docusoap uit het verleden: Oh Oh Cherso, waar een groep teeners/twintigers zo ongeveer alles doen wat God verboden heeft. Geen kost voor Beter Uit dus! Ik raad iedereen af dit programma op te zoeken bij Uitzending Gemist. Doe ik ook niet. De kwade reuk van dit programma was mij reeds bekend.. Maar laat ik duidelijk zijn: mocht ik de woorden Oh, Oh, Cherso tijdens deze vakantie gebruiken, dan hebben ze geen, ik herhaal: geen enkele connectie met de genoemde docusoap.
Zo, dat moest er even uit.
Maar Chersonissos heeft meer te bieden: de hoofdstraat en zijstraten barsten van de souneirswinkels, Friet van Piet, apotheken en doktersposten. Maar ook schattige terrasjes en leuke shops. Hier houden ze het wel twee weken uit, denk ik, als ik ze ‘loslaat’.
Rijslijdertje heeft ‘even’ iets te regelen, namelijk de excursies. Na de peiling v an gisteravond weet ik waar de belangstelling naar uitgaat en met de dame van de travel agency stel ik een mooi gevraieerd programma op. Nu maar hopen dat er belangstelling voor is. Even een kijkje in de keuken: dat ‘even regelen’ is de grote opgave, èn truc aan het begin van elke reis. Staat dat eenmaal goed in de grondverf, dan alleen nog een beetje schuren en aflakken maar! Voeg daarbij de onvermijdelijke uitdaging van het aanhoren/oplossen van de aanloopprobleempjes en je snapt: ik hoef me niet te vervelen. Elke reis is anders, maar het blijft een nieuwe variatie op een oude melodie, die nooit verveelt.
Op een terrasje aan zee tref ik de groep weer. Een frappé gaat er wel in, en dan hop-hop-hop naar het hotel om alles uit te werken en in de appgroep te posten.

Helaas pindakaas, mijn internet doet ‘raar’: In het begin denk ik nog dat het aan mij ligt en probeer te videobellen met het thuisfront voor wat IT-ondersteuning, maar ja: ook geen whatsapp natuurlijk, en via 4G lukt het gewoon niet. De reden: ergens is een Griek aan het graven geweest en heeft de kabel doorgestoken: heel Kreta zit zonder internet. Da’s een tegenvaller, maar ook dat komt op een keer wel goed. De dame bij de receptie heeft het er moeilijker mee: zonder internet ligt de communicatie stil, komen er geen boekingen door, enz enz enz. In de hoop om zo snel mogelijk een sterke verbinding te krijgen, installeer ik me met mijn laptop bij de receptie aan een tafeltje. Het voordeel hiervan is dat ik heel wat deelnemers langs zie komen en dat is erg gezellig.
Maar het zou jammer zijn om hier de hele middag te blijven zitten, dus: afsluiten die laptop en lekker gaan zwemmen!

De eerste stappen in de Kreta Zee, of is het gewoon één pot nat en is het: Egeïsche Zee?, dat is toch elke keer weer iets geweldigs! De bewolking is langzaam aan het wegtrekken, maar de wind nog niet. Daarom staan er toch wel wat golven. Ik begroet het eerste rollende schuim en daal langzaam af in zee. Echt heel toegankelijk is het niet: keien en rotsen, mar het lukt me wel. Lekker dobberen, lekker genieten van het zoute water, lekker kletsen en  gemerkt lekker afdrijven… het hoort er allemaal bij.
Op mijn kamer merk ik dat het internet het nog steeds niet doet. Niet leuk, maar wel geruststellend: het ligt niet aan mij IT-skills. Ach ja, een kleinigheidje blijf je altijd houden!
En nu op naar onze dagsluiting, vandaag  een uurtje eerder, want er is een andere groep in het hotel die de ruimte op ‘onze’ tijd heeft gereserveerd. En als nou dat stuk Middellandse Zee nog uit mijn rechteroor wil verdwijnen, zou dat wel heel fijn zijn, dat onderwatergeluid ben ik zo onderhand wel zat!

Update: internet schijnt het weer te doen, hoera!!